جک هیدرولیک چیست؟


جک هیدرولیک در واقع قطعه ایی میباشد که در آن نیرویی با فشار بر روغن موجود در یک استوانه وارد می‌شود. این نیرو باعث می‌شود روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ تر انتقال پیدا کند. روغن به پیستون استوانه فشار آورد کرده و باعث بلند شدن بار روی استوانه (مثلا ماشین) می‌شود. مکانیزم کار ماشین های جرثقیل ، و غیره نیز به همین ترتیب می‌باشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادی با بازده بالا انجام صورت میگیرد.
در بنای جک هیدرولیک از این الگوریتم استفاده می‌شود که روغن تقریبا تراکم ناپذیر است و نیرویی که به روغن وارد میشود را منتقل می‌کند. فشار وارد بر پیستون کوچک عینا به پیستون بزرگ منتقل می‌شود و آنرا به طرف بالا هدایت میکند.

جک هیدرولیک رنگی

جک هیدرولیک رنگی

مفهوم کلمه هیدرولیک

هیدرولیک در واقع از کلمه یونانی(هیدرو) شکل گرفته است و این کلمه به معنی جریان حرکات مایعات می باشد. در قرن های گذشته مقصود از کلمه هیدرولیک فقط آب بوده و البته بعد از گذر زمان عنوان هیدرولیک مفهوم بیشتری گرفته و معنی و مفهوم آن بررسی در مورد بهره برداری بیشتری از آب و حرکت دادن چرخ های آبی و مهندسی آب بوده است. مفهوم هیدرولیک در این قرن دیگر فقط به معنی آب نیست بلکه دامنه وسیع تری بخود گرفته و شامل قواعد و کاربرد مایعات دیگری، بخصوص(روغن معدنی) می باشد، به این دلیل که آب به علت خاصیت زنگ زدگی، در صنایع نمی توان از آن به عنوان انرژی منتقل کننده استفاده کرد به همین خاطر است که روغن را در صنایع جایگزین آب کردند چون خاصیت زنگ زدگی ندارد، امروزه در صنایع از آن مخصوصا برای انتقال انرژی در سیستم کنترل استفاده میکنند.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
تشریح دستگاه cnc و nc ، دستگاه فرز cnc

 

 

طرز کار جک هیدرولیک

طرز کارکرد یک جک‌ هیدرولیک بسیار ساده است. در جک‌های هیدرولیکی از انتقال دهنده نیرو که روغن است، استفاده می‌شود. مایعات دارای تراکم‌پذیری بسیار کمی هستند برای همین سرعت جک‌های هیدرولیکی قابل کنترل است و از طرفی دارای قدرت بالایی هستند.

قسمتی از جک که وزن قطعی که بر آن سوار است به آن فشار وارد می‌کند، دارای سطح مقطع بالایی است و قسمتی از جک که باید با تلمبه زدن، روغن را به حرکت در آورد، دارای سطح مقطع کمی است. به همین دلیل برای سطح مقطع زیاد، نیروی زیادی لازم است و برای سطح مقطع کم نیز نیروی کمی نیاز خواهد بود.
این بدان معنی است که متناسب با توان انسان، یک نیروی کم را به یک سطح مقطع کم وارد می‌کنیم تا به یک نیروی زیاد در سطح مقطع بزرگ، غلبه کنیم.

 

دسته جک هیدرولیک

دسته جک نیز یک اهرم نوع دوم میباشد و مزیت مکانیکی مخصوص به خود را دارد. دسته اهرم نیروی محرک را افزایش می‌دهد. بر جک هیدرولیک نیروی مفید دسته وارد می‌شود و جک این نیرو را افزایش می‌دهد. از این طریق مزیت مکانیکی کل دستگاه برابر مزیت مکانیکی این دو قسمت می‌باشد.

دسته جک

دسته جک

کاربرد جک های هیدرولیکی

جک های هیدرولیک در صنایع کاربر های مفید و زیادی دارند که شامل:

بلند کردن ماشین‌آلات سنگین ، ماشینهای کمپرسور ، جرثقیلها ، پالایشگاهها ، حفاریهای زیر زمینی ، برج سازی و معماری ، کلیه وسایل نقلیه و غیره از خود این وسیله بسیار ساده و مفید یا مکانیزم کارش استفاده می‌شود.

حتما این مقاله را نیز مطالعه کنید
بازسازی تعمیر سیلندر (جک) هیدرولیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 1 =

خانهسوالاتتماسارتباط با ما