چه زمانی باید روغن هیدرولیکی و روغن گیربکس را تعویض کرد؟
با سلام !! امروز قصد داریم درباره زمان تعویض روغن هیدرولیکی و روغن گیربکس به شما نکاتی را یاد آوری کنیم.
با ما همراه باشید.
آیا تا به حال از خود پرسیده اید
که چه زمانی بهترین و مناسب ترین زمان
برای تعویض روغن دستگاه می باشد؟
آیا روغن ترمزی که تازه تعویض شده است در ترمز گیری تاثیر دارد؟
آیا روغن هیدرولیکی تازه در روان بودن فرمان هیدرولیک تاثیر دارد؟
روغن هیدرولیکی
خودرویی که از تکنولوژی فرمان هیدرولیکی برخوردار است
دارای یک منبع انرژی جهت کمک به راننده در هنگام چپ و راست کردن فلکه فرمان مجهز است.
اکثر فرمانهایی که دارای این منبع انرژی هستند هیدرولیکیاند.
وقتی راننده فلکه فرمان را میچرخاند
پمپ هیدرولیک، روغن مربوطه را تحت فشار به سیستم فرمان خودرو انتقال میدهد تا به واسطه اهرمبندی مناسب
چرخ ها به راحتی به طرف های چپ و راست به گردش در بیایید.
روغن هیدرولیک پرمصرفترین روغن صنعتی می باشد.
به همین خاطر با توجه به مصرف بالا و کاربردهای زیاد و گوناگون و شرایط کاری مختلف
این روغن نیز از تنوع بالایی برخوردار است تا بتواند مناسب با کار هر دستگاه به خوبی عمل کند.
میتوان گفت روغن هیدرولیک در یک دستگاه نقش انتقالدهنده انرژی را دارد
و در موردی که این روغن دچار مشکل شود
کار انتقال به خوبی انجام نمیشود و سیستم با اختلال یا توقف مواجه میشود.
روغنهای هیدرولیکی بسیار به آلودگی هایی که وارد آنها می شوند حساس هستند
و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آنها در اثر آلودگی و ایجاد شرایط سخت کاری تغییر میکند.
به صورت کلی وظایفی که روغن هیدرولیک باید انجام دهد:
جلوگیری از سایش ، انتقال نیرو، کاهش اصطکاک ، محافظت از زنگزدگی اجزای سیستم و سازگاری با همه ی قطعات دستگاه است.
اغلب مصرف کنندگان بر این باورند که روغن هیدرولیکی نیز باید مانند روغن موتور، زمان کارکرد مشخصی داشته باشد
در صورتی که این موضوع در روغنهای صنعتی و به خصوص روغن هیدرولیکی
به تنوع قطعات و دستگاه ها ، شرایط گوناگون کارکرد و نوع کاری که روغن در سیستم انجام میدهد وابسته است.
به همین خاطر نمیتوان برای تمام روغن هیدرولیکی مورد استفاده در خودروهای مختلف
زمان کارکرد یکسانی را مشخص کرد و آن را مبنای کار دستگاه قرار داد.
روغن هیدرولیکی اغلب دارای افزودنیهایی هستند
که از قطعات هیدرولیک دستگاه را در مقابل سایش، خوردگی و اصطکاک محافظت میکنند.
افرودنیهای این نوع روغن معمولا چندمنظوره بوده
و میزان آنها در روغن هیدرولیک نباید به هر دلیلی کاهش یابد.
تغییر در وضعیت روغن هیدرولیکی به مانند تیره شدن یا مات شدن ظاهری رنگ آن
شنیده شدن بوی سوختگی روغن هیدرولیکی، تغییرات در گرانروی یا ویسکوزیته و همچنین کف کردن آن قابل تشخیص است.
کار با روغن هیدرولیکی اکسید شده نیز منجر به ایجاد سایش چندین برابر حالت کارکرد دستگاه با روغن هیدرولیکی سالم در تجهیزات متحرک و ایجاد مشکل در سیستم فرمان خودرو میشود که باعث به وجود آمدن لجن در مخزن و لولهها میگردد.
برای اینک هیچ یک از علایم فوق در روغن هیدرولیک مشاهده نشود
توصیه میشود بر اساس توصیه شرکت سازنده و کارشناسان خودرو
این سیال پس از هر 120 هزار کیلومتر پیمایش خودرو به کاملا تعویض شود.
روغن گیربکس
یکی از روغنهایی که در خودرو مصرف میشود، روغن دنده یا واسکازین است.
واسکازین کلمه روسی روغن دنده<Gear oil> می باشد.
این روغنها در گیربکس و دیفرانسیل خودرو قابل استفاده هستند و با روغن موتور تفاوت دارند.
روغن دنده گیربکس مواد افزودنی مخصوصی است
که از چرخدندهها و متعلقات آنها در برابر فشار محافظت میکند.
روغن دنده مخصوص دیفرانسیل چون در شرایط حساسی کار میکند
معمولا از روغن دنده گیربکس قویتر میباشد.
این روغنها مانند روغن موتور بر اساس سطح کیفیت و ویسکوزیته طبقهبندی میشوند.
این روانساز دارای گرانروی ناچیز حتی در دماهای پایین بوده و با فلزات موجود در جعبه دنده (فولاد و آلیاژهای مس) سازگاری کافی دارد.
واسکازین نیز مثل سایر روغنها باید تعویض شود
که تعویض بهموقع آن کمک به روان کارکردن گیربکس، افزایش عمر مفید قطعات، کاهش درجه حرارت گیربکس، کاهش سر و صدا و در نهایت بهبود عملکرد آن میشود.
کیلومتر تعویض آن هم بستگی به نوع روغن گیر بکس و همچنین خود گیربکس خودرو
و شرایط مختلف آب و هوایی و کارکرد آن دارد. معمولا همزمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز تعویض می شود.
پس در هر بار تعویض دیسک و صفحه کلاچ که با باز شدن کامل گیربکس را به همراه دارد این روغن نیز تعویض میشود.
این موضوع در مورد خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک کاملا متفاوت است.
عملکرد این نوع گیربکسها هیدرومکانیکی بوده و با استفاده از فشار روغن و تنظیم مقدار فشار آن، نیروی لازم را از موتور به چرخها منتقل میکند.
تعویض دندهها از طریق تغییر مسیر و کنترل فشار جریان روغن در گیربکس توسط شیرهای الکترونیکی انجام میشود.
تمامی این اعمال و کنترل قسمتهای مختلف توسط نرمافزاری که بر روی واحد الکترونیکی گیربکس (EGS) نصب است انجام میگیرد.
در داخل گیربکسهای اتوماتیک AL4
از روغن مخصوصی استفاده شده که اصطلاحا به روغنهای مادامالعمر معروفند.
این اصطلاح به این معنی نیست که هیچگاه نیازی به تعویض نخواهند داشت، بلکه اشاره به مدت زمان زیاد کارکرد آنها دارد.
روغن گیربکس در اثر ورود ذرات گرد و غبار از منافذی که روغن از آنها به بیرون نشت میکند
و همچنین کارکردن طولانیمدت روغن در دمای بالا به سرعت دچار استهلاک شده و سبب از بین رفتن خاصیت اولیه آن میشود.
امیدواریم که این بخش مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد
با مقالات دیگر ما با ما همراه باشید.